امروزه تغییر و تحول در تمام ابعاد سازمانی به شکل فرایندی رو به گسترش است و می بایست به منظور ایجاد تحول سازنده و مؤثر در شهرداری ، نسبت به شناخت عوامل تسهیل کننده این امر و شناسایی استراتژی مؤثر جهت غلبه بر مقاومت ها و موانع موجود اقدام نمود و لازمه این امر مشارکت گسترده کلیه کارکنان و مدیران می باشد و باید در نظر داشت تحول می بایست فرآیندی باشد که به تمامی ابعاد و ساختار سازمانی اعم از سرمایه انسانی ، منابع ، زیرساختها و فرهنگ حاکم در سازمان توجه داشته باشد.
با توجه به شرایط موجود تلاش میشود با در نظر گرفتن سه مؤلفه اصلی کارکنان ، فرآیندهای موجود و فناوری در مسیر تحول سازمان گام برداشت و به آنچه در شرح وظایف این مدیریت عنوان شده است جامه عمل پوشید.
شما را دعوت میکنم که با شرح وظایف ما آشنا شوید و نقطه نظرات و پیشنهادات و ایده هایتان را با ما در میان بگذارید.

آرش منتظری مدیر نوسازی و تحول اداری

نجمه قاسمی نژاد
رییس اداره آمار و تحلیل اطلاعات
ما در این واحد سازمانی تلاش می کنیم از اطلاعات جمع آوری شده در سامانه های شهرداری بهترین بهره وری را داشته باشیم و با استفاده از داده کاوی و هوش تجاری به مدیریت شهر و شهرداری کمک کنیم تا تصمیم گیری های بهتر در زمان مناسب گرفته شود.
آمار و اطلاعات
سال ۹۹
(فرابر)

اداره تشکیلات، بهبود روش ها و ارزیابی عملکرد

سعیده قطبی
رئیس اداره مطالعات و پژوهش

اداره آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی
دعوت به همفکری
در قسمت بالا برنامه ها و رسالت ما را ملاحظه کردید حالا از شما همکاران ، همشهریان عزیز ، نخبگان و صاحب نظران دعوت میکنیم تا در این مسیر ما را یاری بفرمایید.
♦ اجرای دقیق آیین نامه ها، دستورالعملها، بخشنامه ها و ضوابط مربوطه.
♦ هدایت و نظارت بر تهیه و تصویب ساختار سازمانی شهرداری و سازمانهای وابسته و طی مراحل قانونی آن.
♦ نظارت بر طراحی و بازنگری ساختار سازمانی شهرداری و سازمانهای وابسته.
♦ نظارت بر تهیه و بازنگری اساسنامه موسسات وابسته و شرکتهای تابعه شهرداری برحسب نیاز.
♦ نظارت بر انجام اقدامات لازم در جهت ایجاد یا انحلال سازمانهای وابسته و موسسات و شرکتهای تابعه برحسب نیاز شهرداری و طی مراحل قانونی آن.
♦ برقراری ارتباط با مراجع استانی جهت اجرا و پیاده سازی دستورالعملهای مربوط به برنامه های تحول اداری.
♦ نظارت بر اجرای برنامه های تحول اداری و ایجاد اصلاحات و تغییرات در آن.
♦ تعیین اهداف و برنامه های اجرایی مرتبط با ایجاد، بهسازی و مهندسی مجدد سیستمها و روشهای انجام کار و تهیه دستورالعمل های لازم.
♦ برنامه ریزی جهت شناسایی و تجزیه و تحلیل فرآیندهای کاری و ارایه پیشنهاد در جهت بهبود آنها.
♦ نظارت بر بهبود فرآیند سیستم اطلاع رسانی منسجم و پویا.
♦ نظارت بر امور نظام پیشنهادها و دبیرخانه نظام پیشنهادها.
♦ تلاش در جهت بالا بردن رضایتمندی مردم و کاهش بروکراسی اداری.
♦ نظارت بر حسن اجرای ارزیابی عملکرد شهرداری و مراکز تابعه و تدوین گزاراشات مربوطه.
♦ نظارت بر اجرای دقیق آیین نامه ها،دستورالعملها، بخشنامه ها و ضوابط مرتبط با مطالعات و پژوهش.
♦ نظارت بر حسن انجام طرحهای مطالعاتی و پژوهشی و ارتباط با مراکز تحقیقاتی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی مرتبط با برنامه ریزی شهری و شهرداری.
♦نظارت بر تولید و توسعهی محصولات و فرایندهای مرتبط با خلاقیت و فناوریهای نو و بومی قابل استفاده در شهرداری.
♦نظارت بر فرایند ایجاد و تقویت بانک اطلاعات افراد خلاق و ایده های خلاق و سرمایه گذاران داوطلب به حمایت از ایده های خلاق.
♦نظارت بر ایجاد یک هویت و تصویر برای شهروندان و جذب صنعتگران، گردشگران و سرمایه گذاران داخلی در قالب “برنامه جامع راهبردی برندسازی شهر کرمان”
♦ انجام سایر امورمحوله از سوی مقام مافوق در چارچوب وظایف
♦ اجرای دقیق آیین نامه ها،دستورالعملها، بخشنامه ها و ضوابط مربوطه .
♦ جمع آوری و تحلیل اطلاعات آماری مجموعه شهرداری، مناطق و سازمانهای وابسته.
♦ ایجاد بانک اطلاعاتی و آماری یکپارچه شهرداری و تحلیل اطلاعات مورد نیاز درخصوصMIS شهرداری.
♦ پشتیبانی اطلاعاتی و آماری از حوزه های مختلف شهرداری از طریق ارایه گزارشهای عملکردی تحلیلی.
♦ تنظیم و ارایه گزارش عملکرد واحدهای مختلف شهرداری به مسئولین ذیربط .
♦ بررسی و تهیه گزارشات دوره ای حاوی پیشرفت کار، تجزیه و تحلیل تحولات و تغییرات زمانی و… درباره هر یک از موضوعات مورد بررسی.
♦ تهیه گزارشات آماری شامل: ماهنامه، فصلنامه و سالنامه آماری شهر و شهرداری.
♦ نگهداری و به روزرسانی پورتال خدمات شهروندی و بانک اطلاعات شهری )براساس آمار جمع آوری شده(.
♦ انجام سایر امورمحوله از سوی مقام مافوق در چارچوب وظایف.
♦ اجرای دقیق آیین نامه ها، دستورالعملها، بخشنامه ها و ضوابط مربوطه .
♦ بررسی، تدوین و پیشنهاد ساختار سازمانی موردنیاز مجموعه شهرداری براساس ضوابط تشکیلاتی شهرداریها.
♦ پیگیری برقراری ارتباط با مراجع ذیربط استانی و کشوری جهت تصویب ساختار سازمانی.
♦ مطالعه، بررسی و اقدام لازم جهت ایجاد و یا انحلال سازمانهای وابسته، موسسات و شرکتهای تابعه به شهرداری برحسب نیاز شهرداری و طی مراحل قانونی آن.
♦ مطالعه، بررسی، تهیه و تدوین شرح وظایف، مسئولیتها وشرایط احراز پستهای سازمانی مصوب.
♦ پیشنهاد حذف پستهای سازمانی غیرضروری و ایجاد پستهای سازمانی موردنیاز واحدها به مراجع ذیربط.
♦ بررسی و نیازسنجی مستمر تشکیلات تفصیلی با توجه به توسعه وگسترش فعالیت واحدها و بازنگری و اصلاح ساختار آنها حسب ضرورت.
♦ تهیه و بازنگری اساسنامه موسسات وابسته و شرکتهای تابعه شهرداری برحسب نیاز شهرداری.
♦ اهتمام در جاری سازی ساختار سازمانی هریک از حوزه ها.
♦ پاسخ به استعلامات واحد کارگزینی درخصوص احکام صادره و تطبیق آنها با ساختار مصوب و اعلام مغایرتها.
♦ همکاری در تعیین تخصصهای روز مورد نیازشهرداری و اعلام آن به مراجع ذیربط جهت درج در طبقه بندی مشاغل.
♦ ایجاد تعامل و همکاری لازم با کلانشهرها و سازمان شهرداریها و دهیاریها به منظورساماندهی تشکیلاتی و ایجاد وحدت رویه.
♦ اجرای دقیق آیین نامه ها، دستورالعملها، بخشنامه ها و ضوابط مربوطه.
♦ انجام مطالعات لازم به منظور شناخت نارساییها و مشکلات مرتبط با سیستمها و روشهای مورد عمل شهرداری و ارایه راهکارهای مناسب .
♦ مطالعه و بررسی مستمر به منظوراحصاء، تدوین و مستندسازی روشهای مورد عمل با مشارکت صاحبنظران و ارزیابی آنها و تهیه بانک اطلاعاتی مربوطه.
♦ بررسی مراحل مختلف انجام کار وچگونگی تقسیم وظایف و مسئولیت واحدها و افراد از طریق مشاهده، کارسنجی، زمان سنجی و سایر روشهای تجزیه و تحلیل.
♦ ارایه راهنمایی و مشاوره لازم درخصوص روشهای انجام کار، احصاء، تدوین، مستندسازی و اصلاح روشها با استفاده از ساز وکارهای نوین و مناسب مدیریتی.
♦ بررسی مستمر به منظور طراحی و اصلاح فرمهای مورد عمل شهرداری .
♦ بررسی مدلهای تعالی سازمانی و پیشنهاد وبرنامه ریزی جهت اجرای مدلهای تعالی مناسب شهرداری در زمانهای مختلف.
♦ مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و استانداردهای موردنیاز شهرداری درخصوص موضوعات مختلف کاری و ابلاغ آنها.
♦ همکاری در تهیه و تدوین انواع آیین نامه ها، دستورالعملها، شیوه نامه ها و… درخصوص موضوعات مختلف موردنیاز شهرداری با همکاری واحدهای ذیربط.
♦ اقدام لازم درخصوص تشکیل جلسات تحول اداری و تعیین دستورکار و پیگیری آنها تا حصول نتیجه نهایی.
♦ نظارت بر گردش کار هریک از واحدهای شهرداری به منظور جلوگیری از دوباره کاری و تجدیدنظر در سیستم روشهای انجام کار و ارایه روشهای مناسب.
♦ ثبت، نگهداری و پیگیری پیشنهادهای کارکنان و شهروندان و تهیه گزارشهای ادواری از پیشنهادهای دریافتی .
♦ نظارت مستمر برفرایندها و استانداردهای طرح تکریم ارباب رجوع و تهیه گزارشهای لازم جهت ارایه به مقامات مافوق.
♦ هماهنگی و اقدامات لازم در تهیه و تدوین شاخصهای اختصاصی و عوامل و معیارهای ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف شهرداری، مناطق و سازمانهای وابسته.
♦ ارزیابی وظایف،فعالیتها و مسئولیت واحدها به منظورتشخیص موانع و مشکلات موجود و شناخت عوامل موثر در پیشبرد اهداف .
♦ بررسی، مطالعه و تحقیق و سایر اقدامات لازم برای تنظیم برنامه های کلی ارزیابی عملکرد و چگونگی اجرای دستورالعملهای مربوطه در این خصوص .
♦ پیگیری و اجرای دستورالعملهای ارزیابی عملکرد سازمانی و بررسی و تکمیل فرمهای مربوطه و تهیه مستندات لازم و تعیین امتیازات و اعلام نتایج حاصله به مقام مافوق.
♦ تهیه گزارشهای موردی وتحلیلی از مراحل و نتایج و امتیازات ارزیابی عملکرد و ارایه آن به شهردار در مقاطع زمانی مختلف.
♦ ارایه پیشنهادهای لازم خصوصا در رابطه با تاثیر و کاربرد امتیازها و نتایج حاصله از ارزیابی.
♦ ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف به تفکیک براساس برنامه های کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت شهرداری .
♦ انجام سایر امورمحوله از سوی مقام مافوق در چارچوب وظایف.
- اجرای دقیق آیین نامه ها، دستورالعملها، بخشنامه ها و ضوابط مرتبط با مطالعات و پژوهش.
- نیازسنجی و تهیه طرحهای پژوهشی و مطالعاتی مورد نیاز شهرداری.
- ایجاد و تقویت بانک اطلاعاتی طرحهای پژوهشی.
- ایجاد بستر تعامل و همکاری با دانشگاهها و مراکز پژوهشی در رابطه با نیازهای پژوهشی شهرداری.
- ایجاد زمینه های لازم برای انجام تحقیقات کاربردی موردنیاز شهرداری و سازمانهای وابسته و انجام پژوهشهای موردی .
- بررسی و اظهارنظر درباره طرحهای پژوهشی موردنیاز و آماده سازی آن جهت طرح در جلسات کمیته های تخصصی.
- پیگیری مراحل تایید و تصویب طرحهای پژوهشی پیشنهادی واحدهای تابعه شهرداری و ابلاغ به مشاور.
- هماهنگی و برگزاری جلسات کارشناسی و جلسات شورای پژوهشی در ارتباط با طرحهای پژوهشی .
- همکاری در تنظیم قرارداد و نظارت برطرحهای پژوهشی .
- نظارت و پیگیری فرآیند امور پژوهشی تا حصول نتیجه نهایی.
- تهیه گزارشهای لازم از طرحهای پژوهشی و ارایه به مسئولین ذیربط و نیز اطلاع رسانی عمومی.
- نظارت بر اجرایی شدن طرحهای پژوهشی واحدهای مربوطه پس از ابلاغ و تهیه گزارشهای لازم در مورد پیشرفت یا عدم پیشرفت طرحهای مزبور .
- پیگیری کلیه مصوبات شورای پژوهش و ارایه گزارش نتایج حاصله به شورا.
- حمایت از روند تجاری سازی فعالیتهای مرتبط با عرضه محصول یا خدمت جدید مبتنی بر ایدهها و فناوریهای جدید، شامل تمام فرایندهای مرتبط، از جمله ثبت اختراع، ارزشگذاری فناوری، اعطای امتیاز، انتقال و انتشار، پرداخت حق الامتیاز، جذب سرمایه و منابع و همچنین خدمات پشتیبانی تخصصی در حوزه فناوریهای راهبردی.
- انجام پژوهشهای کاربردی در راستای توسعه فناوریهای نوین.
- انتقال، اشاعه، مستند سازی، جذب و بومیسازی فناوری.
- ارتقای فرهنگ نوآوری و توسعهی رقابتپذیری در داخل و بیرون از شهرداری.
- ایجاد زمینهی کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت.
- کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوریهای برتر و بومی.
- تولید و توسعهی محصولات و فرایندهای مرتبط با فناوریهای نو و بومی قابل استفاده در شهرداری.
- حمایت و سرمایه گذاری در تولید و تجاریسازی علم و فناوری در راستای تحقق اهداف شهرداری.
- ارتباط با شرکتهای دانشبنیان مستقر در شهرکها، پارکها و مراکز رشد در راستای حل مسائل پیش روی مدیریت شهری از طریق فناورهای نوین.
- سیاست گذاری و برنامهریزی تحول فناورانه و نوآورانه در بخشها مختلف شهرداری.
- تعاملات بین بخشهای مختلف شهرداری به منظور احصاء نیازهای فناوری آن ها در راستای رفع چالش های اساسی پیشرو.
- تدوین فرآیندهای انجام امور مربوط به فناوری های نوین در شهرداری.
- حمایت از برگزاری سمینارها و کارگاههای فناورانه.
- آینده پژوهی، تولید و نشر دانش در راستای اهداف تعریف شده.
- ایجاد بستر ارتباطی مستمر بین مراکز علمی و دانشگاهی.
- اظهار نظر کارشناسی درباره طرحها و برنامه های مرتبط با فناوریهای نوین.
- تهیه گزارشات کارشناسی در حوزه فناوریهای نوین.
- توسعه ی شهر خلاق، طبقهی خلاق و ایدههای خلاق شهر کرمان.
- ایجاد و تقویت بانک اطلاعات افراد خلاق و ایده های خلاق و سرمایه گذاران داوطلب به حمایت از ایده های خلاق.
- ترغیب و حمایت از بخش خصوصی در توسعه علم، پژوهش و فناوریهای نوین با هدف دستیابی به فناوری تولید محصولات و فرایندهای نوین جهت بهره برداری در شهرداری.
- تدوین، اجرا و نظارت “برنامه جامع راهبردی برندسازی شهر کرمان”
- نظارت بر ایجاد یک هویت و تصویر برای شهروندان و جذب صنعتگران، گردشگران و سرمایه گذاران داخلی
- نظارت بر ساخت فیلم و تیزر تبلیغاتی در مورد شهر کرمان، پروژه های شهری، جاذبه های گردشگری
- نظارت بر طراحی و اجرای جشنواره ها و سمینارهای ترویجی و تبلیغی با موضوعات مدیریت شهری.
- نظارت بر معرفی تخصصی و کارشناسی توانمندی ها و پتانسیل های بالقوه شهر کرمان در سطح داخلی و بین المللی.
- انجام سایر امورمحوله از سوی مقام مافوق در چارچوب وظایف.
♦ اجرای دقیق آیین نامه ها، دستورالعملها، بخشنامه ها وضوابط مربوطه.
♦ مطالعه، نیازسنجی، طراحی، برنامه ریزی و ارزیابی درخصوص آموزش کارکنان شهرداری.
♦ تهیه و تدوین تقویم آموزشی کارکنان شهرداری.
♦ برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی کارکنان مطابق با تقویم آموزشی، متناسب با مشاغل مورد تصدی و نیز براساس نتایج ارزشیابی عملکرد کارکنان.
♦ بررسی درخواستها و نیازهای مدیران و کارکنان درخصوص برگزاری دورههای آموزشی تخصصی مرتبط با شغل آنان.
♦ برقراری ارتباط مستمر با مراکز آموزشی جهت برگزاری دورههای آموزشی توسط اساتید مجرب و معرفی کارکنان واجدشرایط.
♦ تهیه و تنظیم ضوابط و آیین نامه های مربوط به بورسها و ماموریتهای آموزشی.
♦ برنامه ریزی و برگزاری همایشها، سمینارها، گردهماییها و … .
♦ صدور، ثبت و ارسال به موقع گواهینامه های آموزشی کارکنان شهرداری و تشکیل و تکمیل شناسنامه آموزشی کارکنان شهرداری.
♦ سنجش اثربخشی آموزش ارایه شده بر عملکرد کارکنان آموزش دیده در دورههای آموزشی.
♦ انجام هماهنگی های لازم جهت شرکت کارکنان در سمینارهای آموزشی داخل و خارج از شهر و کشور.
♦ تهیه بانک اطلاعاتی لازم از اساتید مجرب دورههای آموزشی مورد نیاز و دورههای برگزار شده.
♦ انجام سایر امورمحوله از سوی مقام مافوق در چارچوب وظایف.
- آرش منتظریمدیر نوسازی و تحول اداری
- اداره مطالعات و پژوهش
- سعیده قطبیرئیس اداره مطالعاتو پژوهش
- اداره آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی
- خاطره سامکارشناس آموزش
- اداره تشکیلات وبهبود روش ها و ارزیابی عملکرد
- منیژه بهبودکارشناس تشکیلاتبهبود روش ها و تحلیل سیستم ها
- مینو ایرانمنشکارشناس تشکیلاتبهبود روش ها و تحلیل سیستم ها
- اداره آمار و تحلیل اطلاعات
- محمد دهقانکارشناس آمارو تحلیل اطلاعات
- نجمه قاسمی نژادرئیس اداره آمارو تحلیل اطلاعات